Thursday, December 25, 2014

Sabar dan Yakinkan Hati Bertawakal Padanya...Manis Akan Tiba Akhirnya

Assalamualaikum... Semoga semuanya dalam Rahmat dan Kasih Sayang Allah sentiasa

Alhamdulillah.. pembacaan santai majalah islamik untuk anak2 baru2 ini (lupa tajuknya) menemukan mama dengan sebuah doa yang amat indah yang boleh sama-sama kita amalkan.

Doa tersebut berbunyi begini " Ya Allah kayakan aku dengan ilmu, hiasilah aku dengan berlapang dada(berlemah lembut), muliakan aku dengan ketakwaan dan indahkan aku dengan kesihatan"

Bercakap tentang sabar mama teringat pada ujian yang mama pernah lalui.. Memang berat dan menyesakkan dada pada ketika itu. Ada ketikanya mama rasa tidak tertanggung. Hubungan mama dengan satu keluarga ini renggang ..puncanya mama sendiri tidak tahu kenapa. Namun dari tindakan dan cara percakapan ..kelihatan ada sesuatu yang tidak kena atau mereka tidak puas hati.

Pertemuan yang terhad , menghadkan mama untuk mengetahui duduk perkara yang sebenar. Dalam hati tergerak hati juga untuk meluahkan pada seseorang yang boleh dipercayai dengan harapan orang tersebut boleh jadi orang tengah yang mengetahui punca terjadinya keadaan sebegitu ..namun hati kecil mama berkata usah..bersabar sahajalah..ngadukan pada Allah.. khuatir anda mama yang tersalah sangka sedangkan pihak yang satu lagi tuh takde apa-apa...dan akhirnya mama putuskan untuk terus-terusan mengadu hanya pada Allah..bukan dengan berkongsi dengan manusia biarpun dengan suami mama sendiri sebab mama tak mahu beliau runsing.

Ada waktunya mama menangis sendirian . Mama cari ketenangan dan kekuatan dengan dekatkan diri dengan Allah... Disaat mama tidak tenang mama perbanyakkan solat sunat terutama solat taubat dan solat hajat, mama gagahkan diri mengunjungi rumah Allah masjid berhampiran sekurang-kurangnya sekali seminggu untuk menagih kasih dan rahmat Allah dan mama usahakan bersedekah biarpun sekadar RM 1 pada satu ketika. Mama pasrah dan yakin Allah Maha mengetahui apa yang terbaik untuk mama. Mama juga berdoa pada Allah mohon keampunan untuk mereka dan diri sendiri , mohon agar kasih sayang kami akan bertaut kembali dan kami sama-sama terhindar dari penyakit hati.

Alhamdulillah ..setelah hampir setahun melalui ujian tersebut Allah memberikan sesuatu diluar jangkaan.. Hubungan telah pulih malah lebih baik...Masing-masing seolah-olah melupakan terus apa yang berlaku... dan kami yang sesama muhrim berpelukan ketika bersalaman..satu perbuatan yang dahulunya tidak dilakukan... Kuncinya sabar dalam menghadapi ujian.... Carilah Allah , mengadu dan mohonlah pada Allah segalanya... Yakinlah rahmat dan nikmat Allah dari sikap tawakal dan penyerahan hanya kepadaNya akan memberikan nikmat kemanisan yang tiada galang gantinya.

Semoga cerita ini ada kebaikan yang dapat diambil pengajarannya.

Wassalam


No comments:

Post a Comment