Wednesday, July 20, 2011

TINDAKAN yang perlu di ambil tika berdepan dengan TEKANAN & MASALAH KEHIDUPAN

Assalamualaikum...

Terlalu lama saya tidak menulis dalam blog ini ..sebabnya saya terikat dengan tugas hakiki yang multipurpose ..di Kolej Unikop Cawangan Melaka...Alhamdulillah kesempatan yang ada sedikit ini dapatlah saya menulis dalam blog ini untuk dikongsi bersama..

Setiap hari pasti ada cabaran /tugasan dalam kehidupan yang kita lalui.. ada antaranya berjaya dan berjalan dengan baik terutamanya jika tugasan tersebut adalah sesuatu yang rutin/biasa kita lakukan sehari-hari,  tetapi bagi tanggungjawab yang baru, mungkin ia memerlukan sedikit masa dan kebolehan untuk melakukannya..

Dalam menghadapi cabaran itu juga mungkin sesuatu diluar dugaan boleh berlaku / tidak berjalan dengan baik sebagaimana yang diharapkan dan inilah yang menyebabkan berlakunya tekanan dan tekanan ini jika tidak ditangani dengan baik , akan menimbulkan masalah..samaada yang menangungnya(pelaku) atau juga boleh melibatkan pihak lain.

Dikatakan pelbagai kajian telah dibuat berkaitan dengan tekanan/tegangan antaranya  (Rujukan)

a) Thomas Holmes dan Richard Rache, dua penyelidik Amerika pada 1967 mencipta Social Readjusment Rating Scale (SRRS) bagi mengukur tegangan dihadapi manusia. Mereka mendapati kematian pasangan, penceraian atau perpisahan, masalah be~ kaitan keluarga atau peribadi, mening gal kesan paling tinggi dalam hidup manusia. Manakala perubahan tabiat makan, bercuti, menyambut perayaan ataupun melanggar undang-undang kecil, kesannya paling rendah.
Bagaimanapun, penyelidikan mereka ini tidak menunjukkan keadaan sama di Malaysia kerana ia mengambil kira faktor kepercayaan, budaya, agi ma, keutamaan seseorang dan nilai hidup yang sentiasa berubah.
Satu cabang perubatan, psycho-neur immunology (PNI) pula menunjukkan tegangan dijadikan faktor asas, menu runkan daya ketahanan badan (faktor kedua) membuat badan lemah dan mu dah dijangkiti penyakit termasuk kan" ser (kesan terakhir).

b) Dr Hans Selye, Dr Hans Selye, pakar endokrin Ka nada (1956) membuktikan secara epidomologi kaitan antara tegangan dan barah usus (peptic ulcer). Kajiannya mendapati golongan ikhtisas seperti doktor, eksekutif perniagaan, guru mudah mendapat penyakit ini.Rawatan melalui pembedahan kurang berkesan, 80 - 90 peratus kes be ulang. Tetapi apabila mereka men ubah gaya hidup (rawatan tanpa pembedahan), kurang menghadapi tegangan, mengamal diet sihat, meditasi kesan pulihnya lebih baik dan kekal.

c) Ivan Pavlov (1849 -1936) Ivan Pavlov (1849 -1936) fisiolo Russia mendapati jika perasaan gembira, marah atau tegangan dapat diki wal, H pylori (sejenis bakteria) tid menimbulkan masalah di dalam perut Melalui pemerhatian pesakit gastric tula (perut ditebuk dan dilihat dalar4 nya), apabila marah atau menghada tekanan, dinding perut berkilat, me seolah-olah terbakar dan asid hidrokldrik, komponen jus gastrik mencurah keluar. Asid ini keluar tanpa paksa jika seseorang berada dalam keada tertekan. Ia mengganggu perut.


Ok... hari ini saya hanya ingin berkongsi pendapat berdasarkan pengalaman diri tentang tindakan yang perlu diambil tika berdepan dengan tekanan & masalah..

1. TENANGKAN DIRI SEKETIKA - ISTIGHFAR bagi orang Islam

Menarik nafas seketika...mendiamkan diri dan cuba bertenang... Marah / Kecewa tidak mampu menyelesaikan fikiran yang kusut....

2. TULIS / FIKIR SEMULA APA tekanan / MASALAH

Apa-apa juga yang berlaku adalah ketentuan Allah yang kadangkala berpunca dari kesilapan diri sendiri... tetapi jangan terus-terusan menyalahkan diri sendiri sahaja ..dan jangan terus-terusan menyalahkan orang lain... Fikir sebentar ....dan kenalpasti apa tekanan/masalahnya

3. DOA - MOHON KEPADA YANG ESA 

Baca doa penenang hati / ayat seribu dinar / doa biasa pun tak apa...percakapan kita dengan Yang Esa.... mohon dipermudahkan , diberi kekuatan untuk menghadapi tekanan/masalah 

4. KENALPASTI PUNCA TEKANAN/MASALAH

Tengok apa sebabnya terjadi tekanan/masalah tersebut .

5. AMBIL TINDAKAN satu persatu atasi tekanan/masalah

Kalu tidak beruapaya berfikir tindakan yang perlu dibuat..dapat seseorang yang rapat , yang boleh dipercayai, yang boleh membantu untuk dikongsi cerita dan mohon bantuan untuk mengatasi tekanan/masalah

Insyaallah... setiap tekanan dan masalah pasti ada UBATNYA..penyelesaiannya...dan JIKA MASALAH/TEKANAN telah reda/selesai...ambil langkah berjaga-jaga supaya ianya tidak berulang lagi/kita boleh tenang menghadapi dan mengatasinya dengan betul. Dekatkan diri dengan Allah s.w.t, jaga solat 5 waktu, jauhi kemungkaran dan sifat2 negatif atau orang2 yang negatif, amalkan solat sunat (dhuha, witir, taubat, tahajud) sebab fadhilat solat sunat nih banyak selain ia menampal dosa-dosa kecil yang kita lakukan.. banyakkan berzikir, mencari ilmu yang baik dan bermanfaat... Insyaallah

MASALAH nih kita kena lalui,hadapi...tapi tak boleh lari....Jika kita lari dari masalah...ia akan kejar kita...
Ini pendapat peribadi saya berdasarkan apa yang dilalui... Dengan izin Allah...dengan sifat sabar... Sebesar manapun tekanan dan Masalah PASTI dapat kita atasi 

Wallahualam....

Ikhlas
Pn CtNorNabila






No comments:

Post a Comment