Monday, March 14, 2011

Menjaga Kebersihan Hati

Hati... Memastikan agar ianya terjaga dan sentiasa bersih bukanlah satu cabaran yang mudah... Hati mengawal pergerakan jasad dan menentukan tindakan yang kita lakukan... Kebersihan hati ini memang berkait rapat dengan keimanan dan ketakwaan individu...Oleh itu penting untuk mendidik jiwa dan hati untuk sentiasa berfikiran positif.... sentiasa memaafkan orang lain... sentiasa muhasabah diri... 



Untuk mensucikan hati...diri kita perlu berubah...Antara perubahan yang boleh kita lakukan adalah seperti berikut :

1. Kita perlu menjaga lisan atau lidah . Jauhi diri daripada terlibat sama dalam menyebar cerita , membuat fitnah, mengumpat, mengadu domba , membuka aib atau rahsia orang lain ... Jika tiba-tiba terjumpa dengan seorang atau sekumpulan rakan sedang bercerita2 tentang hal orang lain sebolehnya jangan terlibat sama... join sekali... kalau..tiba2 dah terjebak dalam kumpulan tersebut... alihkan topik cerita kepada diri sendiri atau anak2....


2. Buang jauh2 sifat hasad dengki ...  belajar bersyukur dengan apa yang ada..jika dapat mohon share rahsia kejayaan rakan kita...lihat cara dia bekerja..bertindak....kerajinan dan usahanya... Jika syaitan mula bisik... orang itu macam ini dapat macam ini tepis cepat2 istigfar banyak2... Sesungguhnya dengki ini akan memakan kebaikan kita sebagaimana api memakan kayu... malahan jika ada ruang perasaan dengki...tentunya hati tidak tenteram

3. Jom pelihara pandangan/mata kita daripada melihat perkara-perkara haram ..perkara-perkara yang hanya menyebabkan kita jadi bongkak, jadi iri hati, jadi tak ketentuan tidak bertempat ..yang mana semua pandangan ini boleh menggelapkan hati. Sebab itu berpalinglah daripada melihat perkara-perkara terlarang untuk mendidik hati. Bagaimanapun diharuskan kita memandang kepada perkara2 tertentu dengan penuh rasa keinsafan atau untuk mengambil iktibar.

4. Jaga perut agar tidak diisi dengan yang haram, kerana malaikat akan melaknat selagi barang yang haram berada di dalam tubuh kita.
Makanan perosak ada dua macam. Pertama , merosak kerana zat/materinya, dan ia terbahagi menjadi dua macam. Yang diharamkan kerana hak Allah, seperti bangkai, darah, anjing, binatang buas yang bertaring dan burung yang berkuku tajam. Kedua, yang diharamkan kerana hak hamba, seperti barang curian, rampasan dan sesuatu yang diambil tanpa kerelaan pemiliknya, sama ada kerana paksaan, malu atau takut terhina.

Kedua , merosak kerana melampaui ukuran dan takarannya. Seperti berlebihan dalam hal yang halal, kekenyangan melampaui batas. Sebab yang demikian itu membuatnya malas mengerjakan ketaatan, sibuk terus-menerus dengan urusan perut untuk memenuhi hawa nafsunya. Jika telah kekenyangan, maka ia merasa berat dan kerananya ia mudah mengikuti komando syaitan. Syaitan masuk ke dalam diri manusia melalui aliran darah. Puasa mempersempit aliran darah dan menyumbat jalannya syaitan. Sedangkan kekenyangan memperluas aliran darah dan membuat syaitan betah tinggal berlama-lama. Barangsiapa banyak makan dan minum, niscaya akan banyak tidur dan banyak merugi. Dalam sebuah hadits masyhur disebutkan:

"Tidaklah seorang anak Adam memenuhi bejana yang lebih buruk dari memenuhi perutnya (dengan makanan dan minuman). Cukuplah bagi anak Adam beberapa suap (makanan) yang bisa menegakkan tulang rusuknya. Jika harus dilakukan, maka sepertiga untuk makanannya, sepertiga untuk minumannya dan sepertiga lagi untuk nafasnya." (HR. At-Tirmidzi, Ahmad dan Hakim, dishahihkan oleh Al-Albani).

5. Perlunya untuk menjaga kedua-dua tangan supaya tidak digunakan untuk melakukan pekerjaan-pekerjaan haram.

6. Perlunya menjaga kedua-dua kaki supaya sentiasa melangkah untuk taat kepada Allah Subhanahu Wataala. Seeloknya bila melangkah keluar disertai dengan doa-doa untuk memelihara diri daripada melakukan perkara-perkara mungkar.

7. Yang paling penting Ikhlas dengan amal perbuatan kita semata-mata untuk mencari keredaan Allah Subhanahu Wataala .  Amal ibadah yang wajib perlu di lakukan... jangan ditinggalkan... dan jika boleh cari-cari ruang masa untuk ibadah sunat... Perlu konsisten(istiqamah) jangan kejap jer buat...dan lalai leka ...Kita hendakah sentiasa berdoa meminta-Nya memelihara hati kita agar sentiasa taat kepada-Nya. Hubungan secara terus dengan Allah s.w.t di sinilah kekuatannya untuk menjaga kebersihan hati


Hati amat penting kerana apabila rosak, ia menggambarkan pegangan agama kita juga turut rosak.

Jika seseorang bersungguh-sungguh melaksanakan saranan memelihara anggota-anggota di atas, dia termasuk di dalam golongan orang muttaqin yang dijanjikan Allah Subhanahu Wataala dengan Syurga.

Hati yang bersih dan luhur memberi gambaran seseorang dapat menepis godaan syaitan. Di dalam diri manusia kita menghadapi dua bisikan iaitu bisikan syaitan dan bisikan malaikat. Bisikan syaitan menggoda manusia. Jika syaitan berjaya menguasai hati, ia akan menguasai seluruh jiwa dan manusia menjadi tidak takut kepada Allah Subhanahu Wataala. Seterusnya lahirlah manusia yang kejam, tidak berperikemanusiaan, pembohong, pembuat fitnah dan sebagainya.

Sebaliknya jika jiwa dikuasai dengan unsur-unsur kemalaikatan, dengan sendirinya syaitan terhindar dan jadilah kita orang yang bertakwa kepada Allah Subhanahu Wataala, warak, sentiasa mengingati-Nya dan bersyukur.



Mari Jaga Hati... Mari tingkatkan iman dan amal soleh serta hubungan kita dengan Allah s.w.t semoga kita dikurniakan hati yang bersih dan suci...semoga ketenangan yang hakiki dapat dimiliki

No comments:

Post a Comment